Sprider delikatesser via nätet

MÖTET
Sprider delikatesser via nätet


Berättelsen om Délices de France, en nätbutik för franska delikatesser, är en klassisk entreprenörshistoria. Fransmännen Alban Pédrola och Stephane Mitteau träffades på en kurs i svenska. Båda hade förts till Sverige på kärlekens vingar.

Vi ställde oss frågan om vad man som fransman ska försörja sig på när man talar dålig svenska och arbetsmarknaden är tuff. Samtidigt saknade vi, och många med oss, franska delikatesser. Utbudet av premiumprodukter från Frankrike är begränsat i Sverige. I storstäderna är det någorlunda, men i övriga landet finns inte mycket, berättar Alban Pédrola.

De ville råda bot på sin egen kulinariska exil och såg samtidigt ett hål i marknaden. Idén om en nätbutik för franska premiumprodukter var född. I augusti öppande delicesdefrance.se. Bra draghjälp fick företaget genom att medverka i Franska gastronomimässan, som hölls i Örebro under sensommaren.

Nått målet
I första etappen är målgruppen privatpersoner, nästa år kommer en satsning mot restauranger. Därefter står dagligvarukedjorna och vinimporten på tur. Omsättningsmålet för 2010 nåddes redan i början av december.

Butiken lovar att leverera över hela landet inom 24 timmar. Merparten av varorna är konserver – en förutsättning och samtidigt en utmaning.

– I Sverige finns en skepsis mot konserver, jag förstår inte varför. Det är en utomordentlig bevaringsmetod och för att lagra konserver förbrukar man ingen el, som för fryst mat. Det är verklige skillnad på konserver och konserver. Den som har öppnat en burk konserverad tryffel vet.

Har ni några produkter som inte är konserver?
– Ja, vi började nyligen sälja bakverken macarones och sedan dess har vi sålt hundra askar. Vi tror att vi kommer att fördubbla denna försäljning i december.

Vad är nästa mål?
– Vi vill nå ut till fler. Ofta när jag vaknar om morgonen tänker jag: ”Bara en på miljonen känner till att vi finns. Det måste det bli ändring på.”

Lisbeth Rauden

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire